DDS Synthesizer

 

DDS frequentiesynthesizer “Crystal”

PA3ECT-Ruw vertaald uit het Russisch, kunnen fouten bevatten.

 

Voeding: 9-12 Volt DCimage003

Stroomverbruik: 160 mA

Gesynthetiseerde frequentiebereik van 12 kHz tot 120 MHz

Output waveform: Blok golf

De omvang van de uitgangsspanning: 3

De vermenigvuldiger uitgangsfrequentie: 1, 2, 4

Steunt directe conversie techniek

Superheterodyne steuninrichting, waarbij de frequentie 1 LO

De toegang is altijd een hogere frequentie. Voer maximaal 4 waarden van de omvormer via het menu

Ondersteuning voor SDR 10 banden

Geheugen 20 instellingen reeksen, (2 elke band)

De S-meter SWR Directe frequentie-ingang met toetsenbord

De frequentieverschuiving in CW

Communicatie met de computer interface voor CAT

Afmetingen: 105x40x20 mm

Een vereenvoudigd schema van de structuur van het programmageheugen:

DDS synth struct

Toets functies:

Mode RX:

1. Kies je instellingen

-1. De frequentie

-2. Mode – CW, SSB, DIG

-3. Zijband, USB of LSB

-4. Status attenuator, S-meter en AGC.

2. Slaat de huidige set instellingen bereik op

3. Maakt RIT. In de RIT knop 1 bevat Modus XIT, toets 2 schakelt de RIT met behoud huidige frequentie, toets 3 schakelt de RIT met terugkeer waarvan de frequentie is alvorens RIT geweest.

4. Schakelaars CW / SSB / dig

5. Schakelaars zijband USB / LSB

6. On / Off S-meter

7. On / Off Pre gain

8. On / Off Attenuator ATT

9. On / Off AGC. AGC uitgeschakelde toestand. Het wordt weergegeven op het display stand tussen de punt en de zijkant strip.

0. Frequentie afstem snelheid x 100

*. Het opslaan van de reeks van niet-vluchtig geheugen en als u op de radio uit te schakelen, wanneer volgend gaat aan dezelfde frequentie en andere instellingen op het moment off

#. Naar de frequentie invoer van het toetsenbord.

-1. In de TX: Aan / uit weergave van snelle respons schaal en de IPM Energie-instellingen voor                        matching met de zender antenne.

Voor meer informatie over een aantal van de *. schakel bereiken:

Verder de cijfers 0-9, overeenkomstig het aantal ranges.

De grenzen van de frequentiebanden zijn willekeurig in te stellen menu synthesizer binnen 12.000-90.000.000 Hz. Het moet rekening te houden, de synthesizer uitgangsfrequentie die gelijk is aan ( × piloten op synthesizer instellingen + LO F ) * F out multiply niet meer dan 120000000 van SF. De standaard frequentie verdeling van de banden in de tabel.

0      1.799.000——- 2.001.000

1      3.499.000——- 3.801.000

2      6.999.000——- 7.201.000

3  10.099.000——- 10.151.000

4  13.999.000——- 14.351.000

5  18.049.000——- 18.171.000

 6  20.999.000——- 21.451.000

  7  24.889.000——- 24.991.000

 8  27.999.000——- 29.701.000

  9         12.000 ——-30.005.000

De frequentie invoeren via het toetsenbord:

Verder, de frequentie varieren met enkele tientallen megaHertzen ondersteunt afgekorte invoer

frequentie 14.000.000 Hz is om in te typen # 14 # Of voor deze frequentie 7.050.000 Hz # 0705 # Of voor deze frequentie 1.893.210 Hz # 0189321 #

Te drukken * in deze modus, de cursor één positie naar links, zeroing figuur staan. Gebruikt om opnieuw in te voeren de cijfers verkeerd getypt. Na het invoeren van de frequenties gaan van 0 tot 9 en gekozen Eerste geval krijgt de grenzen van die hierboven ingevoerde frequentie. Als de frequentie niet valt in elk bereik, wordt de ingevoerde waarde genegeerd.

behandeling CW:

De CW heeft een functie van frequentieverspringing. Deze oplossing elimineert de interferentie door schakelen zonder verlies zijband ontvangst telegraph station. Bijvoorbeeld opgenomen bovenzijband getoond screen frequentie Het zal hoger zijn dan de waarde van de afgegeven synthesizer CW verschuiving. waarde CW shift. Het ligt in het setup-menu ingesteld op de synthesizer gemiddelde frequentie CW filter. Zo is de indicator frequentie wordt weergegeven ontvangen signaal. Later in de CW-modus door het veranderen van kant stroken met boven naar beneden, wordt de frequentie synthesizer verhoogd tweemaal de CW verschuiving. Bij het veranderen van de onderste naar de bovenste zijband, frequentiesynthese verminderd met tweemaal de waarde van CW verschuiving. Bij het schakelen zij in de CW als Menu-instellingen synthesizer CW shift TX = OP, de uitgangsfrequentie synthesizer gelijk aan op het scherm, dat wil zeggen de frequentie van de ontvangen zender die het mogelijk maakt vormen een telegraaf signaal direct uit uitgang synthesizer. Bijvoorbeeld in de instellingen van de synthesizer CW shift = 700 Hz, CW verschuiven TX = OP. Uitgangsfrequentie synthesizer 7004000 Hz. In de CW-modus, Wanneer de bovenste zijband wordt op het beeldscherm getoond frequentie van 7004700 Hz. CW zender met de frequentie 7004700 Hz worden geaccepteerd een 700 Hz toon (7004700-7004000 = 700). Als u overschakelt zijband boven naar beneden,de frequentie synthesizer output zal toenemen tot 7005400 Hz en de zender met de frequentie 7004700 Hz zal nog horen een toon van 700 Hz (7005400-7004700 = 700). Bij de overgang naar de overdracht van de uitgangsfrequentie synthesizer Beide zullen 7004700 Hz. Bij het installeren van de output frequentie synthesizer vermenigvuldigen 2 of 4 keer zo vaak vermenigvuldigd verschuiven uitgang frequenties en verdelen van de digitale faseverschuiver Menger zal de nodige waarde te nemen.

Modi RIT en XIT:

Wanneer u RIT huidige frequentie wordt opgeslagen en herstelde bij het overschakelen te zenden. In ontvangen modus kunt u herbouwen rate de tuning knop. Waardoor XIT swaps de huidige en gememoriseerd frequentie en bij de overgang naar de overdracht set frequentie, die het moment waarop XIT.

CAT-interface:

De synthesizer wordt uitgevoerd om te communiceren met de computer Protocol Kenwood. Ondersteunde overdrachtssnelheid en modus in beide richtingen. (command FA, IF, MD) Om te communiceren met een synthesizer computer programma’s U moet de volgende instellingen hebben: Model transceiver: Kenwood Baud rate (Baudrate): 9600 Bij het installeren van de frequentie synthesizer team met computercode range bij terminals XP10 en XP13 connectors geïnstalleerd op een zodanige dezelfde lijn, zoals in de ingangsfrequentie van het toetsenbord.

Setup Menu synthesizer:

Roep het menu op door herhaaldelijk op *→#→* te drukken.

DDS disp 1

 

 

 

 

Door * in te toetsen kunt u in het menu navigeren.
Door # in te toetsen kunt u het item waarop de cursor zich bevindt selecteren

Bestemming menu:

F –   Voer de frequentie van de referentie oscillator synthesizer “KXO F “.
Voor superheterodyne ontvangers het invoeren van de vier waarden
frequentie van de referentie oscillator, of de hoeveelheid in het geval van meervoudige
transformatie, “LO F
modes LSB, USB, CWL, CWU.
Instellen van de uitgangsfrequentie synthesizer vermenigvuldigen (1,2,4
keer) met betrekking tot het on-screen “F out multiply“.
Wijzigen van de kloksnelheid DDS “DDSoverclock“.
Het instellen van de frequentie verschuiving bij het inschakelen van de CW-modus
CW shift“.
En uitschakelen van de frequentie verschuiving tijdens de overgang naar
Overschrijving op CW mode “CW shift TX“.

Vlc – Set Frequency stap afstemknop “Val step“.
Het instellen van de referentie spanning comparatoren walkover “Val U ref“.

BL – Instelbereik beperkingen.

Io – Selecteren van een hoog of laag logisch niveau op de uitgang
Synthesizer att, pre, dig, cw, usb / lsb als de overeenkomstige
modus.
Activering off BPF pre TX off-modus transmissie.

Sm – Kalibratie van de S-meter.

Q – Sla de instellingen op en uitgang naar de hoofdmodus.

Voor meer informatie over een aantal van de instellingen

Wijzigen van de kloksnelheid DDS “DDSoverclock“:
DDS klokfrequentie wordt ingesteld in overeenstemming met de
formule:
Wanneer DDSoverclock OFF: F DDS = KXO F * INT (409 000 000 /KXO F).
Wanneer DDSoverclock ON: F DDS = KXO F * (INT (409.000.000 /KXO F) 1),
In deze modus wordt het spectrum signaal aan de uitgang van de synthesizer schoner, maar sommige combinaties van een exemplaar van het chip DDS frequentie en kristaloscillator kunnen synthesizer niet zo goed Op basis van deze in DDS modus is de mogelijkheid hiervoor werken bij frequenties maximaal gedocumenteerd in de 400 MHz-band.

Stap afstemfrequentie tuning knop “Val step“.Op deze waarde zal variëren met de frequentie synthesizer iederdifferentiële logisch niveau op een van de ingangen van de encoder.

De referentiespanning vergelijkers walkover “Val U ref”.Dit punt is van belang bij het gebruik van een home-made walkover, zonder meanderende generator uitgang optocouplers, bij voorbeeldvan een computermuis.De referentie spanning vertonen een gemiddelde tussen de waarden de uitgangen walkover wanneer de fotocel volledig verlicht is, (een gat in de schijf) volledig verduisterd, (tegenover ondoorzichtige schotten Drive).
Berekend met de formule: Val U ref = (USV UT +) / 2.

Instelbereik beperkingen.
Op dit punt kunt u een lagere “Down” en de top “Up” ingesteld Grens hoppen synthesizer voor elke band limieten12.000-90.000.000 Hz.
Selectie van logische niveaus voor de modi ATT, PREAMP,
DIGITAL, CW, USB / LSB.

DDS disp 2

 

 

 

In dit menu kunt u wat logica configureren niveau hoog of laag wordt uitgevoerd, wanneer de de modus. Als bijvoorbeeld een letter gezet u H, dan bovenaan zijband synthesizer-uitgang USB / LSB (pin 1 connector XP9) is + 5V aan de onderkant zijband 0V. Als u zet onder het regime van L, dan Omgekeerd aan de bovenzijde band uitgang USB / LSB is 0V, en onderin + 5V. Evenzo uitgang voor ATT, PRE, DIGITAL,CW.

Kalibratie S-meter:

Bij binnenkomst van de kalibratie-indicator winsten als volgt:

DDS disp 3

 

 

 

Na het schrijven Uadc wordt de waarde van een constante voltage,afkomstig uit de AGC-detector of de detector S-meter op ADC synthesizer (pin 1 connector XP8).
Als je niet nodig om de instellingen van de S-meter niveau aan het veranderen,
Deze stap kan worden de kalibratie te verlaten door op de knop te drukken.
Op de noodzaak om toe te passen aan de ingang van de ontvanger te kalibreren of de zendontvanger op in de onderstaande tabel overeenstemmingmet de S-meter in de rechter bovenhoek van het scherm en pers button. Dat wil zeggen, het eerst maalt met de generator spanningsniveau wat overeenkomt met 1 punt, en geperst. De rechtsboven hoek edinichka vervangen dvoechku.

DDS disp 4

 

 

 

Verder, de generator voltage stijgt bijpassende 2 punten geperst enzovoorts. Na S9 + 60dB plaatsvindt terug te keren naar het menu Instellingen synthesizer.

S-niveau     dBm       R: RX 50 Ohm U: mV             R: RX 75 Ohm U: mV
1                     -121                      0,2                                             0,24
2                     -115                      0,4                                             0,49
3                     -109                     0,8                                             0,98
4                     -103                      1,6                                              1,9
5                     -97                        3,2                                              3,9
6                     -91                        6,3                                              7,7
7                     -85                      12,6                                            15,4
8                     -79                      25,0                                           30,7
9                     -73                      50,0                                            61,3
9+10dB           -63                      158                                              194
9+20dB           -53                      500                                              612
9+30dB           -43                     1580                                           1940
9+40dB           -33                     5000                                           6120
9+50dB           -23                     15800                                        19400
9+60dB           -13                     50000                                        61200
Als de S-meter of SWR meter niet wordt gebruikt,  ingangen moeten worden aangesloten op synthesizer aarde.

DDS Synt con 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DDS Synt con 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De pin synthesizer:

Rode punt is eerste contact connector.

                                                          Display contrast regeling

DDS board

 

Meer info DDS synthesizer PDF NL

 

 

Theme Tweaker by Unreal